Dengar Ulang....

Friday, March 27, 2009 , Posted by ijalceritera at 10:09 PM

Bismillahirrahmanirrahim.


Khutbah jumaat hari ini di UIA berkisar tentang ICT dan kaitannya dengan islam. Antara isinya adalah persamaan antara ICT dan islam menerusi kaedah penghantaran maklumat. Apabila azan dikumandangkan, ayatnya pasti diulang dua kali oleh bilal dan dijawab oleh umat islam sebanyak dua kali juga. Persamaannya pula, maklumat yang dihantar juga melalui dua kali proses penghantaran. Alat yang mengulangi penghantaran maklumat tersebut dipanggil Repeater.

REPEATER


Alat ini digunakan untuk menerima dan menghantar maklumat ke alat yang lain contohnya satelit. Setelah isyarat diterima maklumat dari bumi ,kemudian ia akan menghantar maklumat tersebut kembali ke bumi tetapi mungkin berbeza dari segi lokasinya. Azan yang sudah pun dilaungkan 1400 tahun dahulu ternyata memberi impak yang cukup mengagumkan masyarakat dunia. Zaman dahulu azan dilaungkan di tempat yang strategik supaya umat islam bolehlah mendengar seruan azan. Dewasa ini, Repeater atau satelit juga diletakkan di tempat yang strategik untuk membolehkan ia menerima maklumat dan menghantarnya kembali ke segenap ceruk bumi. Tuntasnya, jadilah seperti bilal yang melaungkan kalimat kebenaran untuk disampaikan kepada orang lain. Sabda Nabi s.a.w " sampaikanlah daripadaku walau sepotong ayat ".

Innalillahi wa innailahi raji'un...

P/S : Kalau ada silap, sila tegur ana terus secara berhikmah. Teguran anda amatlah dihargai.



Currently have 2 Baca Balas:

  1. Anonymous says:

    never came across my mind.

  1. Unknown says:

    seronok kan dengar khutbah khatib minggu lepas? hehe. menarik cara dia kaitkan ICT dgn Islam. hardware & software takde guna jika heartware tak bagus.