Persangkaan

Sunday, March 29, 2009 , Posted by ijalceritera at 8:01 PM

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada sidang pembaca sekalian.
Di sini ana ingin membawa suatu dialog di antara dua orang pelajar ; A dan Z.

Selesai solat berjemaah....
Imam pun diam sekejap. Kemudian bangun, pergi ke tempat lain untuk solat sunat.

A : Kenapa imam ni tak baca doa ramai-ramai? Ehhh, mesti Wahabi, Wahabi...
Z : Hurmmmm... Kau suka-suki jer tuduh orang macam tu.
A : Anta tak tau ! Orang yang buat amalan macam itu, mereka ikut amalan Wahabi... Tak baik owh . Mereka ikut amalan sesat...
Z : Apa hujah kau cakap imam itu macam ini?
A : Iyelah, di surat khabar ,berita semua sudah tersebar , mazhab ni sesat.Dahlah umat islam
berpecah-belah sekarang. Kalau dia berdoa untuk ramai-ramai, bolehlah juga satukan umat
islam.
Z : Owh, jadi imam ni buat macam satu amalan macam wahabi sahaja kau sudah kata sesat!
Kalau begitu kau pun sesatlah juga. Lagi sesat daripada imam itu.
A : Kenapa pulak?
Z : Dulu-dulu, zaman nabi dan para sahabat tak minum air macam kau minum, pakai penyedut.
Tambahan pula, kau sesat sebab kau dakwah orang guna telefon bimbit. Eeeee.. A SESAT !
A SESAT !
A : Apa yang aku tahu dari abang S, bolehlah pakai barang-barang moden. Lain orang lain
caranya, lain zaman lainlah bentuknya.
Z : Nah! Kau sudah pun jawab sendiri soalan 'kesesatan' kau.
A : Apa kau cakap? Aku tak fahamlah. =(
Z : Cara kau lain dengan orang zaman dulu. Mereka dakwah secara terus, bersemuka dengan
orang kafir. Kau, hantar SMS nasihat orang tapi tak nampak muka orang pun. Ana pula teguk
air kalau haus, kau sedut air kalau nak minum. Bezanya , lain cara.
A : Kau ceramah lama-lama tapi apa kaitannya dengan imam Wahbi itu?
Z : Imam tadi, manfaatkan masa lepas solat untuk solat sunat. Ana pula guna masa sekarang
untuk ceramah anta.
Anta pula, habiskan masa untuk dengar hujah-hujah ana. Lain orang lain caranya
manfaatkan masa.
A : Tapi, kenapa orang pertikai amalan ini? Terus cop Wahbi.
Z : Jom tanya imam tadi. Lama ana cakap, dia sudah pun selesai solat.

Mereka menuju ke tempat imam tersebut.

Z : Assalamualaikum.
Imam : Wa'alaikumussalam.
Z : Pak Cik sibukkah? Saya mahu tanya satu kemusykilan.
Imam : Tanyalah. Kalau boleh jawab, Pak Cik jawab.
Z : Kenapa Pak Cik tak doa berjemaah macam imam di masjid-masjid lain?
Imam : Oh, itu. Sebabnya setiap individu mungkin ada hajat masing-masing. Jadi, lebih baik
berdoa sendiri. Ada orang nak baca al-quran dahulu, baca doa, solat sunat, belajar, zikir,
selawat ; cara guna masa sahaja lain tapi tujuannya tetap untuk beribadah. Mungkin
juga ada orang nak pergi tandas lepaskan hajat pula.
Z : Oh, begitu rupanya. Terima kasih Pak Cik.
Imam : Sama-sama.
Z : Sudah fahamkah kamu sekarang?
A : Ya, faham.
Z : Jadi, jangan buruk sangka pula dengan orang lain. Firman Allah " Hai orang -orang
beriman, jika datang datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka
periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu
kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas
perbuatan kamu itu ".
A : Makna yang tersirat, jangan percaya terus bulat-bulat. Selidik dahulu.
Z : Sudah. Jom sambung belajar di pusat sumber. Sejuk...
A : Jom ! Seronok belajar ilmu baru hari ini.


Innalillahi wa innailaihi raji'un...

Currently have 0 Baca Balas: