Aku Kendiri

Tuesday, March 31, 2009 , Posted by ijalceritera at 10:52 PM


Bismillahirrahmanirrahim...


Aku adalah aku,
Berbicara perkara lusuh,
Berbicara tentang kamu,
Berbicara tentang alam,
Berbicara tentang islam,
Mengaitkan kata dengan pencipta kita.

Aku tahu,
Lidahku membisu,
Otakku mati,
Hatiku luntur,
Tidak semegah ilmumu,
Sarat di dada,
Bingkas melawan hujah-hujah rapuh,
Aku hanya tuli,
Mendengar penuh angguk.

Aku juga tahu,
Isi kata kita berbeza,
Variasi sudut pandangan,
Berbeza kedangkalan,
Mencari penyelesaian yang ampuh,
Dasarnya pendapat berbeza,
Mahu mencari apa yang benar dan apa yang salah,
Bukannya siapa yang betul dan siapa yang salah,
Bahannya hikmah sejarah,
Menyimpul hati mengikat ukhuwah.

Aku syukur,
Hijrah ini memberi ketenangan,
Kurang keluh-kesah,
Menjerat jiwa tenang,
Dalam kebesaran-MU,
Sungguh, Tuhan suka akan air mata,
Tangis daripada hamba yang berdosa.


Aku ingin berterima kasih kepada kamu,
Membentuk akar terperosok,
Agarku berdiri gagah dan teguh,
Menyinariku bak matahari,
Tapi bila aku bersama kamu,
Kita seperti daun-daun di pokok,
Bila berjauhan,
Bayanganmu mengacau mindaku,
Mentransformasikan diri ini,
Agar lebih berbakti dan berdikari,
Kerana yang maha besar.



Innalillahi wa innailahi raji'un...

Currently have 0 Baca Balas: