Hitam Pada Kita...

Saturday, March 21, 2009 , Posted by ijalceritera at 8:45 PM

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh pembuka bicara,
Meniti menjamu susunan kata,
Kupasan ceria 'Hitam Pada Kita',
Buah ilmu penyeri cerita .


Ada apa pada kita?
Ada apa pada hitam?
Ada hitam pada kita?
Hitam ada pada kita?
Pada tangan,
Pada mata,
Pada kaki,
Pada hati ?? Astaghfirullahalazim...
Yang pasti, ada hitam di atas kepala...
Adakah kamu dapat mengagak?
Perkara yang ingin saya ketengahkan?













Rambut kita!!!




Yang pasti rambut kita bukan sebegini rupanya !
Alhamdulillah, kita dikurniakan oleh Allah dengan rambut yang sihat , mengikut acuan islam tanpa diwarna atau disambung-sambung. Insyaallah.
Namun demikian, wabak keguguran rambut mangancam 'keselamatan' kita. Lama-kelamaan rambut kita akan banyak gugur hari demi hari. Bayangkan hari-hari yang kita lalui tanpa rambut ! 'Seronoknya' !!! Persoalannya, bagaimanakah keguguran rambut boleh terjadi ???

Fasa rambut :
1. Catagen
2. Anagen - rambut yang melekat di kepala
3. Telogen - rambut gugur sebanyak 100 helai setiap hari

Rambut gugur berlebihan disebabkan ketidakseimbangan hormon, kesan sampingan ubat-ubatan dan gangguan hormon tiroid (thyroid). Rambut yang menipis pula disebabkan faktor genetik (salah satu sebab) . Jadi, lihatlah rambut mak ayah kita dan buatlah pemerhatian teliti ! ...
Persoalan kedua...Kenapa jadi botak ? Androgen ( hormon lelaki , sedikit pada perempuan) menjadi tersangat sensitif di bahagian kulit kepala tertentu! Hal ini disebabkan folikel rambut akan mengecut dan tak dapat berfungsi. Rentetan itu, rambut tak tumbuh di bahagian berkenaan. Tempatnya di mana-mana ; mungkin di tengah, depan atau di belakang.

Rambut yang sihat pula tumbuh dengan sihat, hari demi hari semakin panjang. Lebih-lebih lagi selepas sembilan hari bercuti! Sebagai pelajar banin SMIAAG , tentunya anda tidak mahu mengalami sepagi bersama ustaz dan gunting . Apatah lagi dijadikan bahan gurau senda oleh para pelajar lain . Peringatan! Sila gunting rambut anda sebelum sekolah bermula terutama para pelajar yang rambutnya terlalu panjang. Jangan tunggu rambut anda dibelai gunting. Potong ikut garisan tetap undang-undang sekolah . Jumpa anda di sekolah ! Assalamualaikum.

P/S:
Dari mata turun ke hati,
Dari hati turun ke jari,
Gerak-gemalai menulis ini
Terima kasih pembaca 'diari'.

Currently have 3 Baca Balas:

  1. Fera says:

    post pasal rambut?? o_0 bernas2!! ke ini saja2 amaran gunting rambut? xP

  1. zu says:

    wah....rambut die mcm corak kek pon ade.nmpk sdp je.skali pandang nmpk mcm kek...tp kali ke 2 pndg mmg sah tu rambut org.terok nye la budaye skang!

  1. ijalceritera says:

    Now this is biology! Budak2 kat sana memang suka buat benda ni. Taksub sangat. Kiranya orang yang betul-betul amal and hayati islam ni terselamatlah ...