Cakap-Cakap Sikit, Selamat Banyak!

Monday, June 14, 2010 , Posted by ijalceritera at 11:58 AM

“Daripada bercakap benda yang tak berfaedah, lebih baik diam ataupun zikrullah”

Dahulu




Acap kali saya terima nasihat ini daripada guru biologi saya di zaman pesekolahan. Mana taknya , kuat bercakap dengan kawan-kawan. Isi masa lapanglah katakan. Kalau tak cakap, bosan pula nanti. Cakap pun hal remeh-temeh bukannya berbincang ilmu setinggi langit. Gelak tawa berderai sampaikan masuk telinga cikgu di bangunan lain. Lawak setiap masa semacam sudah menjadi kewajipan. Haha, zaman budak-budak.


Suara Yang Kita Suka


Muslim mana yang tak suka dengar bacaan al-Quranul Karim yang begitu indah susunannya dan ayatnya yang menusuk hati? Lagi-lagi dalam bulan ramadhan ; yang jarangku nampak baca Quran mula berjinak-jinak untuk tilawah, setiap hari dan kurang bercakap sampah. Saya suka suara itu. Saya sewaktu di Tingkatan 2, bukanlah kerap sangat pun baca Quran. Tetapi, bila tengok kawan saya berlumba-lumba nak habis, saya pun menuruti sahaja gelombang itu. Rasa ketinggalan kalau tak ikut.
Masih lagi segar…
Muaz Khairi : Anta dah bape juzu’
Faiz : Dalam 15 juz. Anta?
Muaz Khairi : Oh. Urm. Baru 14 juz.

Anas : Ana tak nak tanya?
Muaz Khairi : Hah, berapa?
Anas : Sikit je. Dalam 15 juz.

Muaz Khairi : Sikit ape nye tuh.
Anas : Izzaldin, anta bape juz dah?

Izzaldin : Dalam dua juz je kot.

~Lebih kurang beginilah tetapi memang segan!


Saat Suara Mesti Lantang

Fellow : Mala mini kita akan selesaikan pelantikan comitee baru bagi tahun 2010. Siapa yang ada cadangan nama , sila tampil ke depan. Kita mulakan dengan Presiden dahulu.


Kruk…kruk…kruk…kruk…kruk…
Student 1: Saya cadangkan Zaki Mat Arshad sebagai Presiden.
Student 2: Saya cadangkan kawan saya, Hazami Ali.

Student 3: Saya volunteer diri saya. Karim Masul.

Fellow : Ok. Kita buat undian. Sorang sekali je. Get ready everyone.


“Uish, cmne nak undi? Kenal pun tak budak-budak asasi ni” kata sebahagian pelajar yang hadir.

Fellow : Ok. Sapa undi Zaki Mat Arshad sebagai Presiden?
Banyak juga tangan diangkat. Menghampiri majoriti.


Fellow : Ok. Bagaimana pula dengan Hazami Ali?

Tangan pengundi boleh dikira dengan jari.

Fellow : Op. Belum habis lagi. Last. Karim Masul.


Kruk…kruk…kruk…kruk…


Fellow : Satu, dua orang. Keputusannya, Presiden baru kita sekarang ialah Zaki Mat Arshad.


(Kesan bunyi. Woooooooo!! dan tepuk tangan 6 saat)


Fellow : Secretary baru kita Hazami Ali dan treasurer kita yang baru Karim Masul.

(Kesan bunyi. Woooooooo!! dan tepuk tangan 6 saat cuma tak sekuat tadi)

Fellow: Jadi, saya biarkan 3 orang ini boleh pilih penolong masing-masing. Kita sudahi majlis ini dengan tasbih kifarah dan surah Al-Asr.

Currently have 4 Baca Balas:

  1. hazim says:

    hey bro,
    tak fahamlah Saat Suara Mesti Lantang
    apa kau nak bawak sbnarnye.
    sorry ah

  1. hadi says:

    gambar mne nih.lkd eh,haha..

  1. Izz-Al-Din says:

    hazim : ana tgh blur time tu kot. Haha

    hadi : yup. hehe. (tak apa kan gambar ni diguna)

  1. Izz-Al-Din says:

    hazim : ana tgh blur time tu kot. Haha

    hadi : yup. hehe. (tak apa kan gambar ni diguna)