Baca dan Fikirlah

Thursday, April 16, 2009 , Posted by ijalceritera at 10:29 PM

Bismillahirrahmanirrahim...


Kali ini, penulis ingin mengajak anda berfikir. Ya! Anda !
Pastikan anda dalam keadaan tenang dan fokus sepenuhnya.
Mulakan bacaan anda dengan bismillah agar pembacaan anda diberkati Allah.
Bermula sekarang...


1. Anda, orang yang penting dalam satu syarikat dan diberi tugas untuk menghantar RM 1 juta dalam bentuk tunai ke bank islam secepat mungkin. Masa yang diberi hanya 3 hari sahaja. Jarak lokasi syarikat ke bank islam itu kira-kira 30 kilometer. Dalam masa yang sama, anda perlu menghantar wang tersebut sampai ke tempat tersebut dalam keadaan selamat. Perompak professional akan cuba mencuri.


2. Anda, Ketua Polis yang tersohor di negara, diberi mandat oleh raja untuk menghantar perhiasan emas diraja yang bernilai RM 5 juta. Emas itu akan tiba di KLIA pada pukul 8 pagi dan perlu dihantar secepat mungkin ke istana raja dan tiba di sana pada pukul 11 pagi . Jarak antara kedua-dua tempat itu adalah 30 kilometer. Emas itu juga perlu sampai dalam keadaan selamat. Jika tidak, anda akan 'mendapat tulah' dari raja.Perompak professional akan cuba mencuri.



Jadi, apakah pilihan anda?-" 1, 2. 1 dan 2"
Atau anda hanya membaca tanpa memilih apa-apa?- tak mahu pilih-
Atau mungkin anda mempunyai idea-idea yang baik untuk dikembangkan?- tak muat-
Atau anda hanya membaca tanpa berfikir apa-apa?-"Oh.... tugas..."
Atau mungkin takut menerima tugas ini?- "Kalau dirompak habislah aku.."
Atau diri anda bangga diri menerima tugas sebegini berat? - "Wow, tugas aku lebih hebat daripada tugas orang lain !"

Jawapan soalan 1:
1. Saya- hantar duit menggunakan tiga buah van untuk mengelirukan perompak; duit hanya diletakkan di dalam satu van sahaja
2. Anda pula?- marilah berkongsi pendapat !

Jawapan soalan 2:
1. Saya-Simpan dalam sebuah kereta yang dikawal ketat dan diiringi oleh 4 kereta polis.
2. Anda pula? jom berkongsi pendapat !

Tuntasnya, anda akan mendapati banyak cara yang boleh anda lontarkan. Biarlah idea tak berapa bagus tapi anda sudah cuba yang terbaik bukan? Kalau belum, pastikan anda mencubanya! Perlukah anda bergaduh hanya untuk menegakkan idea anda yang pada pendapat anda, hanya idea anda sahaja yang betul, tepat dan sesuai? Malu dan takut ke depan untuk beritahu yang hak. " Aku takut salah lar nanti, buat malu jer bagi jawapan kat depan"."Bahaya lar tegur diorang. Kau tak tau ke, dia ada geng di luar". Tak kisah, biarkan orang lain buat 'dosa', " Mampus dia ar nak buat apa, kisah apa aku,dah dia jadi camtu nak buat camner. Bapa dia pun tak tegur salah dia, apalagi kita bukan ibu bapa dia".Beginilah suara-suara sumbang yang saya pernah dengar. Suara tin kosong.

Itulah gunanya soalan , mungkin tercetus dari pemerhatian anda. "Apa hikmahnya sekolah buat undang-undang sebegini?" bukannya " Ntah apa-apa sekolah, buat peraturan macam ni. Orang nak balik cepat pun tak boleh". Apa-apa pun profesion, anda masih memerlukan peraturan yang sudah tentu memberi kemaslahatan kepada semua. Baca dan fikirlah secara rasional.


Innalillahi wa innailaihi raji'un...

Currently have 0 Baca Balas: