Ringannya Telinga Mendengar!

Saturday, March 6, 2010 , Posted by ijalceritera at 9:43 PM

Bismillah


Assalamualaikum wrh wbt

Pertama, marilah kita puncakkan kesyukuran kita kepada Rabb lebih-lebih lagi terhadap nikmat limpahanNYA. Hati kita sendiri pun menyedari bilangan kurniaanNYA memang tak terbilang dan tak tercapai dek akal.

Dalam keadaan iman yang sangatlah "down", hati yang penuh dengan nifaq dan pastinya 'dihiasi' dengan dosa sememangnya merupakan cabaran yang amatlah getir bagi ana. Jauh berbeza dengan para sahabat yang imannya pergh.... MANTAP!

Sikap keterlaluan terhadap hiburan terutamanya yang melalaikan menganggu gugat keyakinan "Iyyaka na'budu" dalam Al-Fatihah. Mudahnya , bolehkah dengan mendengar lagu seumpama Fifteen , Menggegar Dunia dan Bad Romance membuahkan amal yang lebih banyak?

Ana dengar juga lagu. Lagu yang menguntungkan dirilah. Memotivasikan dan menasihat. Takkanlah kita mahu rugi diri sendiri layan lagu omong kosong, ya tak?

Rupanya ada juga beza antara dengar Al-Quran dan dengar Nasyid. Bayangkanlah, seharian mendengar nasyid sedap didengar , bersemangat dan siap ada maksud ayat Al-Quran tetapi tak baca langsung Al-Quran pada hari itu, memang terasa sangat kosonglah hati tanpa ruh Islam dan Jihad menghuninya. Berbanding mendengar Al-Quran seharian dan tak dengar langsung nasyid; insya Allah teranglah hati lagi-lagi dengan kefahaman. Heh, semua orang tahu. Buatlah apa pun amal sunat, namun seandainya sedikit masa tiada tilawah, terasa akan kekurangan yang amat sangat.

Bukan mahu cakap apa, memang manusia pelupa lagi-lagi diri yang menulis ini.
Mari kita bina diri dahulu, kemudian kita binalah orang lain. SEMOGA!

Sekian

Jazakallahu khairan kathira.

Wassalam.

P/S: Tadi sebenarnya ada pertandingan So You Think You Can Sing di Wangsa Maju. Ajak awi masuk tetapi.... lalala. Dia tak mahu. Minta maaf kepada penganjur yang menganjurkan pertandingan tersebut kerana kami betul-betul tak dapat hadir.

Currently have 0 Baca Balas: